The Adnan Hodja Tipi Ustalar Nasıl Mürit Toplar

The Master - Usta
2012
imdb72
20w40n
Oscar'a aday olan en iyi erkek oyuncu: Joaquin Phoenix
ve En iyi yardımcı oyuncu: Philip Seymour Hoffman
sonuna kadar bu ödülleri hak etmiş.

* Film Adnan Hodja gibilerinin nasıl etrafında karizma yarattığı üzerine, üstü kapalı süper bir eser. Baş yapıt değil, ama izleyince bunu bir çekmeliydi diyorsun.

* Çekirge olarak, alkolik, cinsel sapık bir abi kullanılmış. En sağlam müritlerden biri oluyor. En ağır tarikat ritüelleri buna uygulanıyor falan. Ben gene de bağlanma ritüeli diyeceğim ve Hoffman'ın oyunculuk olarak çok iyi konsantre olduğu sahne iyi bir keşif olduğunu düşünüyorum. (soruları tekrar tekrar sorup, yalan söylediği an başa dönme taktiği - ve soruların mahrem konuları içermesi)



* Sapık kardeşin halisülasyon tadında gördüğü sapık görüntülerde Adnan Hodja'nın o sarı hatunlarla oturduğu yerden danslarını andırmakta. Ben büyük benzerlikler gördüm şahsen.

* Filmi hiç bilmeden açtığım için Phoenix kardeşi seçilmiş adam olabileceğini düşünüyordum. Karakter tanıtımları tamamen alkolik ve seks bağımlısı birini anlatsa da, amerikan sinemasının seçilmiş adam karakteri dışında bir anlatımı çok az olduğundan anti kahraman olabileceği hiç aklıma gelmedi. Bu bağlamda sürpriz oldu.

* Film içinde filmi özetleyen hikayelere bayılıyorum. Usta'nın ilk konuşması ejderha üzerine ve ejderha'ya tasmayı geçirirsen, onun efendisi olursun türevi bir şey. Film de bundan sonra bunu anlatıyor gibi.

* Usta'nın tutarsızlıklarını çok inceden veriyor film:

Müritlerine 'hayvansal içgüdülerinizi dizginleyin deyip onları kontrol altında tutmalarını' söyledikçe kendisinin buna hiç uymayıp aynı orantıda tersine hareketler sergilemesi:
Kendini eleştiren kişiye hakaret ve öfke dolu bağırması...
Sponsor olmuş en sağlam müridinin, onun öğretisinde gördüğü değişiklikliği söylediğinde ona bağırıp çağırması...



Hiç yorum yok: