Que Horas Ela Volta?
The Second Mother
İkinci Anne
imdb80
2015
* Brezilya sinemasının:
Cidade De Deus - Tanrı Kent
Central Do Brezil - Merkez İstasyonu
filmlerinden sonra gördüğüm en önemli ve etkili filmi.
* 20w 8n : Brezilya sinema ödüllerini silmiş süpürmüş. Altın Ayı ve Sundance'ten ödülle dönmüş.
* Paris'te Brezilyalı bir çift ile karşılaşmıştım. Hemen sinema üzerine bir muhabbete girdik. Ben sizin
Yılın en iyi Brezilya filmi
"Tanrı Kent" ve "Merkez İstasyonu" filmlerinizi çok beğeniyorum, dedim. Sevgililerden bayan olan, "The Second Mother" filmini de çok beğeneceksiniz o zaman. Bu yılın en Brezilya filmi, diye cevap verdi. Evet, Que Horas Ela Volta:
Yılın en iyi Latin filmi
Yılın en iyi Hollywood ve Avrupa sineması dışındaki sinemanın filmi
* Filmekimi 2015'te gösterimi yapılan en iyi film.
* Film seyirciyi sürekli tetikte tutuyor, kafalarda sürekli soru işaretleri bırakıyor, yarattığı ihtimaller devamlı insanı geriyor. Çözümlemelerin ise gayet net ve akıcı sunulması, sürprizin ise hiç umulmayan bir yerden gelmesi hepimizi rahatlatıyor.
* Çok basit insan ilişkileri ve hayatın rütinine dair bir Baş Yapıt!
* "Havuz" filmin en büyük metaforu ve hatta kurgu olarak ara ara gösterilerek ve olayları havuzun çevresinde gerçekleşmesini sağlayarak iyi bir sürdürülebilirlik , devamlılık sağlanmış.
* Sadece 5 kişi üzerinden insan ilişkilerine dair çok güzel çarpışmalar yaratılmış ve seyircide binlerce olay örgüsü ihtimalinin sinyali verilmiş. Tiyatrovari basit bir mekanda, az bir kamera hareketliliği ile kotarılmış. Çok başarılı...
* Eksi sözlükte film hakkında mükemmel bir yazı yazılmış:
dip not: Sözlüğe kızıp entrylerini siliverebiliyor yazarlar. Ben buraya kopi-pastlayarak bu filme dair değerli bir yazının en azından bende kaybolmasını engellemek istiyorum:
Ne yönetmenliğinde ne senaryosunda bir gram show off olmayan, hiçbir şeyi direkt olarak söylemeyen ama anlatmak istediklerini öyle derin, net ve güzel anlatan bir film ki, bence ders niyetine okutulsun. İzlerken formüller çözmenize ya da büyük analizler yapmanıza falan da gerek yok. Çok garip bir şekilde filmin her sahnesi gizliden gizliye açık açık konuşuyor. Sınıf farkı, modern hayat, annelik, aile kavramlarını çok basit bir konu üzerinden ama etkileyici anlatmış.
Başrol oyuncusu regina case , sanırım yeryüzündeki tüm meslektaşlarını cebinden çıkarır. Kendisi brezilya'nın oprah winfrey'i imiş bu arada. Kolay kolay gizli kameradan birinin hayatını izliyormuş hissine kapılmaz insan ya, işte o kadar doğaldı oyunculuğu.
Filmin tekrar başına otursam her dakika durdurup bir şeyler konuşabilirim sanırım üzerine.
--- spoiler ---
Fabinho'nun çocukluğunu görüyoruz misal film başlayınca. çalıştığından dolayı kızının yanına gidemeyen bir anneye, kendi annesini neden göremediğini soran ve “çalıştığı için” yanıtını alan bir çocukla tanışıyoruz. Çocuk havuza çağırıyor bakıcısını. mayom yok diyerek reddediyor val. Bu sahnede bu havuzun ve bu yanıtın bu kadar önemli olduğunu anlamıyor insan. ta ki val, Bir gece yarısı dizlerine kadar o havuza girene kadar. Val sanki özgürlüğüne kavuşmuş, sanki hak ettiğini almış gibi. sanki onların alanına girerek kızının intikamını almış gibi.
Film boyunca anlıyoruz ki annelik, çocuğunun iyiliğini düşünmekten, ona güzel imkanlar sağlamak için canını dişine takmaktan daha farklı bir şey. Çünkü fabinho annesinin değil, Val'in yanına gidiyor gece uyuyamayınca. Val'in öz kızının yatmayı reddettiği odaya geliyor yani. Fabinho için val, öz kızından daha çok anne oluyor. annesi kaza geçiriyor ama fabinho bir şey hissetmiyor.
Val'in çocuğun başını okşaması sanırım filmin en kilit noktası. çünkü “annelik” o saç okşamayla tanımlanıyor gibi. Fabinho sınavı kazanamayınca val “aslında sen hepsini biliyordun ama çok heyecan yaptın" diye teselli ederken, öz annesi barbara ise jessica'nın iyi puan aldığını duyana kadar ona şefkat göstermeye çabalıyor. fabinho, Val'i daha çok seviyor.
öte yandan val de, fabinho'yu daha çok önemsiyor. fabinho'ya dondurma kalmayacak endişesiyle kızına o dondurmadan yedirmiyor misal. zaten val'in evden ayrılmaya karar vermesinin sebebinin de fabinho'nun evden ayrılması mı yoksa kızının yanında kalmak istemesi mi olduğunu da hiçbir zaman öğrenemiyoruz.
o tepsideki fincan takımı ev sahibi ve val arasındaki sınıf farkının altını çizen bir sembol gibi duruyor aslında ama aynı zamanda siyah fincanın beyaz tabakta durması da çok manidar. zıt renkler birbirine garip bir şekilde uyum sağlıyor. ama en son kızıyla kahve içtikleri sahnede fincanları aynı renk tabaklara koyduklarını görüyoruz val ile jessica!nın. sanki herkes kendi renginin yanına dönmüş gibi.
Eksi Yazarı Odetojoy
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder